Tuesday, January 13, 2009

Pengerusi Perhubungan PKR Negeri Sabah Yang Baru











PANDANGAN HALIK ZAMAN
Pengerusi Perhubungan PKR Negeri Sabah Yang Baru


Dato Seri Anwar Ibrahim Ketua Umum PKR telah dilantik oleh Presiden PKR dan MPT untuk menjadi Pengerusi Perhubungan PKR Negeri Sabah. Perlantikan tersebut bukan dikira sebagai satu privillege tapi ia benar benar merupakan satu responsibility. Tidak kira lah siapa yang menjadi Pengerusi Perhubungan PKR Negeri Sabah, yang penting mereka mesti mempunyai karisma,wibawa, keterampilan dan tidak kurang mempunyai kemampuan.

Karisma, wibawa, keterampilan dan kemampuan 4 faktor utama ini mesti ada kepada seseorang Pengerusi Perhubungan PKR Negeri termasuk 3 orang Timbalan Timbalan Pengerusi, Setiausaha dan Ketua Penerangan. 6 orang penting dalam barisan depan badan Perhubungan Negeri sebagai peneraju utama PKR disesebuah Negeri. 6 orang penting ini harus dipilih dari keluhuran peribadi, gaya hidup harian,kemahiran berpolitik, personaliti yang terbaik dan pengaruh grassroot yang kuat. Sabah bernasib baik dapat Pengerusi Perhubungan PKR Negeri yang lengkap berkarisma, berwibawa, berketerampilan dan berkemampuan seperti Dato seri Anwar Ibrahim. 3 orang Timbalan, Setiausaha dan Ketua Penerangan masih dalam delema. "Jangan sampai pilih pilih langsat terpilih pula yang lebih bangsat." Ini akan merugikan PKR dan Pengerusi yang berwibawa seperti Dato Seri Anwar Ibrahim yang cukup syarat. Memilih gandingan 3 Timbalan, Setiausaha dan Ketua Penerangan, Dato Seri Anwar Ibrahim sebagai Pengerusi Perhubungan PKR Negeri Sabah mesti meneliti betul betul, bukan atas dasar ugutan, gertakan, merajuk, kasihan, jaga hati orang lama atau pilih kawan dan sahabat, tetapi mesti diambil kira pengaruh grassroot-nya, akhlaknya, personalitinya, kemahiran berpolitiknya, karisma, wibawa dan berketerampilan.

Pengundi akan membuat neraca barisan depan gandingan Dato Seri Anwar Ibrahim selaku Pengerusi baru, akan mendapat mandat baru dari pengundi kiranya barisan depan Dato Seri orang yang dihormati oleh rakyat. Bila Dato Seri Anwar Ibrahim diberi kepercayaan oleh Presiden dan MPT selaku Pengerusi, tugas utama Pengerusi baru, bagai mana untuk mewarnai politik Negeri Sabah yang kelabu asap itu? Kalau DSAI masih lagi berperasan takut ugutan,gertakan dari seseorang yang tidak terpilih dibarisan depan, maka perubahan yang diamanahkan oleh Presiden dan MPT adalah tidak bermakna. Ketegasan keputusan Dato Seri Anwar dalam memilih gandingan barisan depan PKR di Sabah boleh mengubah corak dan warna politik PKR di Sabah.

HZ

No comments: