Thursday, March 12, 2009

Siapa Lantik Timbalan Pendakwaraya dalam kes Dato' Seri Anwar Ibrahim ?

SIAPA KAH YANG MELANTIK 3 ORANG TIMBALAN PENDAKWA RAYA KES ANWAR?
Keputusan 3 anggota panel bebas yang bertindak sebagai Timbalan Pendakwa Raya boleh bertindak sendiri memutuskan tuduhan Dato Seri Anwar Ibrahim kepada Abdul Gani Peguam Negara dan Musa Hassan Ketua Polis Negara memalsukan bukti keterangan siasatan kes kecederaan mata Dato Seri Anwar Ibrahim itu sebagai "No Case To Answer" atau lebih bermakna tidak ada prima facie.
Kita cuma diyakinkan sahaja oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato Seri Nazri Aziz serta Ketua Pencegahan Rasuah Malaysia Dato Seri Ahmad Said Hamdan bahawa 3 orang Hakim Pension itu yang dijadikan Timbalan Pendakwa Raya adalah orang orang yang dihormati dan berwibawa serta disegani oleh rakyat. Timbul persoalan demi persoalan dihati kecil kita, kita telah ditonjolkan 3 orang Timbalan Pendakwa Raya berserta keputusan mereka, bila sudah diwujudkan Timbalan Pendakwa Raya, hati kecil kita bertanya, "Siapa hakimnya?" .
Boleh kah Timbalan Pendakwa Raya memutuskan bahawa Gani dan Musa tidak melakukan sebarang kesalahan jenayah dalam insiden lebam mata Dato Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1998 tanpa dibicarakan dihadapan hakim? Kalau mereka bertindak sebagai hakim berkapasiti sebagai Timbalan Pendakwa Raya, kita perlu tahu dimana kah note of proceeding 3 orang Timbalan Pendakwa Raya yang dilantik oleh SPRM itu?
Ada kah note of proceeding itu menjadi rahsia kepada SPRM tanpa diketahui oleh si-Pengadu? Secara kasar kita pun tahu tugas 3 orang Timbalan Pendakwa Raya itu terdiri dari hakim hakim yang sudah pension untuk memberi andaian sama ada dakwaan Dato Seri Anwar itu berasas atau pun tidak, tapi bukan hak mereka menyatakan Gani dan Musa tidak bersalah kerana mereka tidak melakukan sebarang kesalahan jenayah. Pada pandangan kita secara jelas SPRM tidak mahu mendakwa Gani dan Musa kemahkamah dan ini bukan lah bererti si-Pengadu tidak boleh mendakwa mereka kemahkamah civil.
Ada beberapa perkara yang meragukan keatas penyiasatan document bahan bukti Dato Seri Anwar Ibrahim oleh 3 panel apa yang dinamakan Timbalan Pendakwa Raya itu :
(a) Siapa yang melantik 3 orang penal Timbalan Pendakwa Raya?
(b) Kalau ada Timbalan Pendakwa Raya tentu ada hakimnya
(c) Ada kah andaian dari 3 orang Timbalan Pendakwa Raya itu sudah muktamad? Mungkin sahaja perlantikan 3 orang Timbalan Pendakwa Raya itu sekadar "penyiasat bebas bahan bukti"
Dato Seri Anwar Ibrahim sahaja dan bukan bertindak sebagai Pendakwa Raya dimahkamah? Kalau sekadar "menyiasat bahan bukti sahaja" tidak perlu mereka dinamakan Timbalan Pendakwa Raya, sudah cukup kalau mereka dinamakan sebagai "Penyiasatan Bebas Bahan Bukti" sahaja, agar ia tidak complicated. Keraguan juga timbul, kenapa kah SPRM melantik sendiri 3 orang Timbalan Pendakwa Raya itu? Tidak kah lebih berkecuali kalau disarankan sahaja kepada Perdana Menteri untuk membentuk satu Suruhanjaya Bebas terdiri dari Peguam Peguam Kanan dari swasta agar ia nampak benar benar bebas dari pengaruh SPRM? Kerana kewibawaan SPRM telah banyak diragui dan dipertikaikan oleh orang ramai yang SPRM 100% anti pembangkang?
HZ

3 comments:

Unknown said...

Blog tuan telah saya masukkan dalam senarai bloglist saya.

Anonymous said...

Salam Datuk

Mohon datuk perjelaskan isu yang melanda PKR pada masa kini..tq

Anonymous said...

Salam

Minta pandangan kacamata tuan mengenai kedudukan dan isu yang melanda PKR sabah akhir akhir ini.tq.