Thursday, March 12, 2009

Pendatang Asing vs Bumiputra Tempatan

PEMIMPIN PEMIMPIN SEMUA PARTI
MESTI BUKA MATA DAN BERFIKIR
Ada beberapa perkara yang "Pendatang Asing" itu tidak baik berada dinegeri kita Sabah. Mereka datang cuma melepak, menganggur, peminta sedekah, mencuri, merompak dan membunuh warga Sabah.

Pendatang Asing yang baik, kedatangan mereka ke negari Sabah untuk cari makan, mereka tidak kisah kerja buruh kasar binaan, buruh kasar perladan, buruh kasar penternakan dan mereka berkerja tidak pula menuntut gaji besar.

Masalahnya: Ada kah Bumiputra Sabah sanggup menjadi buruh kasar binaan, buruh kasar perladangan, buruh kasar penternakan di Sabah ini?

Bumiputra Sabah, fail form three pun nak kerja paling kecil jadi kerani. Mereka tidak kepingin nak jadi buruh kasar.

Bumiputra Sabah tidak mahu jadi buruh binaan, susah nak bancuh simen, susah nak angkat simen takut kotor baju,susah nak angkat batu, berat sangat, susah nak angkat bata, susah nak potong besi. Jadi, nak cari siapa buat kerja binaan itu?

Bumiputra Sabah kalau pun nak jadi buruh kasar binaan, gaji mesti RM50 sehari berbanding dengan buruh kasar Pendatang Asing cuma RM18 sehari. Kalau anda jadi kontraktor, yang mana satu yang anda pilih Bumiputra atau Pendatang Asing?

Sama ceritanya jadi buruh kasar perladangan,penternakan dan sebagainya. Karenah Bumiputra Sabah keterlaluan, mereka suka kerja, mereka kerja lah, tak suka 7 hari cuti dan sanggup lepak dirumah.
HZ

No comments: